Raja '86

profile-image

Raja '86

28.09.2024 10:00 - 28.09.2024 18:30
Email: [javascript protected email address]
Categories: Milsim Muu Larp

Location:

1986. Neuvostoliittolainen vakoilulentokone katoaa lähellä Suomen rajaa, mistä käynnistyy kansainvälinen tapahtumien sarja.

Raja '86 on vahvasti temaattinen vaihtoehtohistorian kylmään sotaan sijoittuva airsoft-peli. Varsinkin pelin alkupuolella ei tulitaistelua välttämättä käydä ollenkaan, vaan vaikuttamista käydään muin keinoin.

Pelissä vastakkain asettuvat Suomen puolustusvoimien joukot ja Neuvostoliiton sekä muiden Varsovan liiton maiden joukot. Lisäksi omaa osaansa pelissä tekee harmaalla alueella toimiva NATOn osasto.


Tarina


Syyskuussa 1986 maailman lehtien otsikot täyttyvät otsikoista, joissa ihmetellään Neuvostoliittolaisen lentokoneen katoamista aivan suomen rajamaastossa. Erinäiset tiedustelupalvelut selvittävät pian lentokoneen luonteen ja Suomenkin puolustusvoimille selviää valmiuden nostamisen tärkeys. Rajajoukkojen avuksi kootaankin nopeasti reserviläisistä sekalainen osasto rajaturvallisuutta parantamaan ja selvittämään kadonneen koneen kohtaloa.

Rajan takana neuvostoliitto siirtää omia joukkojaan raja-alueelle. Omien lähivaruskuntien ja Afganistanista lennätettyjen joukkojen lisäksi arktisilla alueilla harjoituksissa olleita liittolaisjoukkoja siirretään varmuuden vuoksi rajavyöhykkeelle. Kadonneen koneen sisältämä tieto vaikuttaa sotilaiden näkökulmasta elintärkeältä.

Lännessä huhutaan myös koneen sisältävien tietojen kriittisyydestä. Virallisesti NATO kieltää minkäänlaisten sotilaallisten toimien valmistelemisen.


Osapuolet


Suomi

Suomen puolustusvoimien osasto, joka on koottu pääosin reserviläisistä.

Pelityyli: Partiointi, puolustustoimien valmistelu ja toteuttaminen.

Varustus: M62 puvut, M65 ja vastaavat palveluspuvut (ns. armeijan harmaat). M60 tetsari tai nahkavyö lipastaskuilla. M55 tai M60 kypärä, kenttälakki. Nahkasaappaat.
RK-62, AK malliset aseet, ilman taktisia kiskoja, pulttilukot puutukeilla, Suomi KP/PPSH, Sten tms. pv:n käyttämät aseet. Optiikka vain tarkkuuskivääreissä.


Varsovan liitto

Neuvostoliiton joukkoja, jotka on koottu rajajoukoista ja muista erinäisistä lähivaruskuntien joukoista. Osa joukoista on Afganistanista siirrettyjä VDV joukkoja.

Pelityyli: Tiedustelu, hyökkäystoimien valmistelu ja mahdollinen toteuttaminen.

Varustus: M69 hebe, M88 afganka puvut, KZS tai KLMK naamiopuvut. Rd-54 tai Neuvostoliittolainen tetsari tai nahkavyö lipastaskuin. Myös Chicom tai vastaavat Afganistanissa nähdyt itse kootut chest rigit ok. 6b2 tai 6b3 liivit. Ssh-40/60/68 kypärät, afganka lakki, suikka tai muu sopiva päähine. Nahkasaappaat tai varsikengät.
AK-74 sarjalaiset ja muut AK-sarjan aseet puuosilla, RPK, PKM, SVD yms. Neuvostoliiton käyttämät aseet. Yleisesti AK-variantit ilman liian taktisia osia. Optiikka tarkkuuskivääreissä ok.


Muut Varsovan liiton joukot koostuvat muunmuassa itäsaksalaisista, puolalaisista ja romanialaisista joukoista jotka on siirretty sotaharjoituksista ja alistettu tukemaan neuvostojoukkojen toimintaa mahdollisen sotilaallisen vaikuttamisen varalta. Varustus osapuolilla on maakohtainen, varustus kuitenkin minimissään ajankohtainen liittolaismaan puku, vyö lipastaskuilla ja päähine sekä ajanmukainen settiin sopiva ase. Tarvittaessa kysy lisää.


NATO

Naton joukot koostuvat yhdysvaltojen laskuvarjojuokoista ja erinäisistä erikoisjoukoista kootusta nopean toiminnan osastosta, joka toimii vihollisen linjojen takana.

Pelityyli: Tiedustelu, vakoilu, salatoiminta

Varustus: ajan mukaiset Woodland uniformut, Alice tetsarit, Pasgt liivit ja kypärä, kenttälakki. Jungle bootsit tai nahkaiset mustat maiharit.
M16A2/A1, M60, M249, M21, retrocoltit yleisesti ok, muut tähän aikaan yhdysvaltain käyttämät aseet. Optiikka tarkkuuskivääreissä ok.

NATO toimii ilman varsinaista kiinteää tukikohtaa. Pelinjohto suosittelee pakkaamaan siten, että kaikki päälle tulevan varustuksen lisäksi päivän aikana tarvittava (esim. eväät) pakataan reppuun, joka voidaan jättää kentälle kätköön.


HUOM. varustelistaukset ovat kaikilla osapuolilla suuntaa antavia. Kaikki 80-luvulla osapuolen käytettämät varusteet ja vanhemmat tai uudemmat korvaavat varusteet hyväksytään, kunhan setti pysyy hyvän maun rajoissa ja teemaan sopivana. Jos et ole varma, kysy.

Kysyä voit pelin pelin discord-kanavalla tai discordissa käyttäjältä myyar_nash


Yleistä


-Pelialueena toimii Veikkolan alue kokonaisuudessaan. Alueen kartat (normaali ja kyrillinen versio) löytyvät täältä

-Pelimaksu 15e per pelaaja ennakona tilille FI58 1064 3000 2353 04, paikan päällä 20e käteinen tai mobilepay.

-Alustava ikäraja 15v, poikkeukset mahdollisia.

-Peli ei tule olemaan puhdasta airsofia, vaan sisältää myös larp-elementtejä ja fiilistelyä ajan teeman mukaisesti.

-Pelipäivänä toimii lauantai 28.9.

  • 9.30-10.45 ilmoittautuminen
  • 11.30 osapuolikohtaiset alkubriiffit
  • 12.00 peli käy
  • 18.00 peli ohi

-Pelissä ei ole erillistä ruokataukoa, muonitus hoidetaan muiden toimien välissä osapuolikohtaisesti.

-Radioiden käyttö on sallittu, radiojen on oltava ajanmukaisia/sen näköisiä. Myös esimerkiksi baofengin kanssa ajanmukainen reppu josta törröttää antennin näköinen on hyväksyttävä ratkaisu.


Säännöt


-Pelissä käytetään lähtökohtaisesti Järvenpää-airsoftin perus pelisääntöjä seuraavin poikkeuksin

-Osumat ja haavoittuminen: Ensimmäinen osuma mihin tahansa kehoon tai varusteisiin haavoittaa pelaajan. Haavoittunut pelaaja jää raatorätti esillä makaamaan paikkaan jossa haavoittui. Kuka tahansa muu pelaaja voi sitoa pelaajan pelinjohdon jakamalla ensisiteellä. Ensiside tulee sitoa osumakohtaan tai mahdollisimman lähelle tätä, jonka jälkeen pelaaja pääse takaisin peliin. Seuraava osuma jo haavoittuneeseen pelaajaan eliminoi pelaajan kokonaan. Haavoittuneita voidaan hätäsiirtää, haavoittunut voi auttaa vain rajatusti siirrettäessä (esim. yhdellä jalalla potkien laahattaessa.)

-Respaaminen: Respaus tapahtuu joko osapuolen respapaikalta tai 'maihinlaskupaikalta'. Respasäännöt vaihtelevat osapuolittain ja nämä kerrotaan tarkemmin paikan päällä.

-Vangit: Pelissä saa ja pitää ottaa vankeja. Vangiksi jääneet pelaajat voidaan tutkia pelaajan suostumuksella tai tämä voi luovuttaa suoraan ingame materiaalin, mukaan lukien piilotetut aseet vangitsijalle (omia varusteita ei tarvitse antaa fyysisesti pois.). Vangit voidaan kahlita esim. kiristyssiteellä, kuitenkin niin että käsiä ei sidota yhteen. Vangit voivat paeta tai käyttää piilotettuja aseita oman harkintansa mukaan. Paennut vanki voi käyttää takavarikoituja aseita 10 minuuttia pakenemisen jälkeen tai jos törmää haavoittuneeseen tai eliminoituneeseen pelaajaan jolta voisi uskottavasti aseen saada käyttöön.

-Kuula- ja lipasrajat: Yleinen lipasrajoitus on 50 kuulaa/lipas poislukien konekiväärit, joilla ammusmäärää ei ole rajattu. Kannossa olevan kuulan määrää ei ole rajoitettu.

-Kranaatit: Pelaajat voivat tuoda omia kuula - tai kaasukranaattejaan peliin. Pyrokranaatit säävarauksella. Kranaattia käyttäessä täytyy huutaa "kranaatti" ja ne heittää alakautta. Kranaatti haavoittaa noin kolmen metrin säteellä tai huoneen sisällä mikäli pelaaja ei ole selkeän kiinteän suojan takana.

-Tykistö: Pelissä käytetään pelinjohdon puolesta tulenkuvauspanoksia, joilla kuvataan tykistöä. Tykistö haavoittaa tai eliminoi pelaajia vaikutusalueella pelinjohdon ohjeistuksen mukaan, suojautumisella ja suojavarusteilla on vaikutusta.

This event has already ended.

User details Osapuoli Country Team

Factions

NATO

5/10

Suomi

7/30

Varsovan liitto

6/30

© Ehasa