TEAM BASED-MILSIM (K-18)
TEAM BASED-MILSIM (K-18)
Location:
K-18 TEAM BASED MILSIM
Tervetuloa pelaamaan tehtävä- ja tiimipainotteista milsimiä kuula- ja roolitusrajoilla. Jos haluat helppoa ja kivaa speedsoftia tai paljon frägejä, voit lopettaa lukemisen tähän.
Pelin tarkoituksena on tuoda airsoft-tiimejä viikonloppupelinä yhteen toteuttamaan joukkueena vaativia tehtäviä toisiaan vastaan.
Punaisena lankana on pelata yhteen ja kohti yhteistä tavoitetta kaikilla tasoilla. Jokaisella pelaaja on oma rooli joka on tärkeä osapuolelle, eikä sooloilulle ole tilaa.
Joukkueille annetaan pelinjohdolta tehtävä ja resurssit, jonka jälkeen tehtävän suunnittelu ja toteutus jää täysin pelaajien vastuulle.
Joukkueet kootaan ensisijaisesti kutsutuista tiimeistä joilta vaaditaan kokemusta niin airsoftista, mutta ennen kaikkea milsimistä ja hyvästä meiningistä. Mikäli tunnistat itsesi, eikä sinua ole kutsuttu, voit ottaa yhteyttä kertomalla tiimistäsi ja ilmoittamalla halukkuutesi sekä yhteystietosi vilpastomi@gmail.com .
Aikataulu;
11:00 - Alkubriiffi, aloittaminen.
12:00 - Ensimmäinen tehtävä, peli käy!
noin tunnin lounastauko sopivassa välissä 20:00 - Lopetus, peli ohi!
Pelaajien tulee varustautua itsestäänselvyyksien lisäksi myös:
- Eväillä.
- Riittävällä määrällä vettä (voi täydentää offarilla).
- Kuulonsuojaimilla.
- Viestivälineellä, puhelin ja/tai radio.
- Navigointityökalulla, kompassi ja/tai GPS.
- Säännöissä mainituilla EA-tarvikkeilla.
- Muistiinpanovälineillä.
- Kartalla tai ilmakuvalla alueesta. → https://säres.fi/alueen-kartat/
- Rynnäkkörepullisella hyvää meininkiä.
Pelimaksu 15e maksetaan paikanpäällä joko käteisellä tai kide-appilla.
Säännöt
1. Mikäli alla olevat säännöt eivät kata x sääntöä tai asiaa, sovelletaan Pirkanmaasoftin sääntöjä. →http://pirkanmaasoft.info/saannot.php
2. Suojaimet
Pelissä voi käyttää vain airsoft käyttöön hyväksyttyjä tai ballistisia suojalaseja.
2.1 Kuulonsuojaus
Pelissä tullaan käyttämään räjähteitä kuvaavia paukkuja ja heitteitä. Pelaajilla tulee olla
kuulonsuojaus pelin aikana.
3. Eläytyminen
Pelaajilta toivotaan ja edellytetään eläytymistä peliin. Pelaajien tulee toimia ja toteuttaa tehtäviä ”niin kuin oma henki riippuisi siitä”, eläytyä saadessaan osuman ja muutenkin toteuttaa omatoimisesti immersiota. Jos haluat speedsoftia tai saada paljon frägejä, tämä ei ole sinua varten.
3.1 Tehtävät
Pelaajien tulee pyrkiä toteuttamaan joukkueelle annetut tehtävät parhaan kykynsä mukaan. Tehtävän onnistuminen edellyttää suunnittelua, yhteistyötä ja koordinointia.
3.1.1 Suunnittelu ja yhteistyö
Joukkueelle annetaan pelien alussa toteutettava tehtävä. Joukkueen ja ryhmien johtajat vastaavat yhdessä joukkueensa kanssa tehtävän suunnittelusta ja toteutuksesta. Annetut tehtävät voivat esim. vaatia resurssien jakoa/joukkojen hajaantumista, koordinoituja iskuja samanaikaisesti eri kohteisiin, väijytyksiä tai viivytystaistelua.
3.1.2 Siviilit ja objektiivit
Pelissä voi esiintyä LARP-siviileitä tai muita pelillisiä hahmoja. Joskus siviilit voivat olla objektiiveja tai osa tehtävää, joskus vain hengaamassa konfliktialueella. Siviileihin tulee suhtautua neutraalisti ja välttää turhaa ”väkivaltaa” aina kuin mahdollista. Pelissä on useita objektiiveja ja proppeja joista ohjeistetaan erikseen. Objektiiveja kohdattaessa odotetaan pelaajilta eläytymistä tilanteeseen ja proppien kanssa toimimiseen.
3.2 Respaaminen
Pelissä respaaminen tulee olemaan rajattua, millä painotetaan ”pelaa kuin oma henki olisi kyseessä” asennetta. Pelaajilta odotetaan tiettyä eläytymistä respattaessaan, jolloin tulet mukaan peliin ”uutena taistelijana” (et muista edellisiä tapahtumia tai anna välittömästi ohjeita missä vastustaja oli viimeksi kun olit hengissä).
4. Joukkueet
4.1 Hihanauhat
Pelaajat merkitään joukkueensa mukaan joko punaisella tai keltaisella hihanauhalla. Siviilit tai propit ovat hihanauhattomia. Hihanauha tulee asettaa näkyvästi käsivarsiin (2kpl). Tarkka- ampujat voivat sijoittaa hihanauhat nilkkoihinsa.
4.2 Roolit
Pelaajien toimintoja rajoitetaan rooleilla. Roolitusten tarkoitus on tuoda realismia peliin, jossa joukkue on kasattu erityisosaajista. Roolituksiin voi kuulua erikoistyökaluja tai välineitä, joita vain erikoisrooli voi käyttää. Esimerkiksi murtopanosta tai murtovälineitä saa käyttää vain murtaja. Muut pelaajat voivat auttaa välineiden kantamisessa, mutta eivät saa käyttää erikoisvälineitä.
4.2.1 Johtaja
Joukkueen-, ryhmän- ja partionjohtaja vastaa oman joukkonsa toiminnasta ja koordinoi kanssapelaajiaan. Pelaajalta odotetaan tiettyä eläytymistä ja kurinalaisuutta jotta joukkue voi toteuttaa tehtävänsä. Joukkueet nimeävät johtajat ja oman sisäisen organisaationsa itse.
4.2.2 Lääkintämies (1 per ryhmä/ max 4 per joukkue)
Vain lääkintämies voi parantaa haavoittumiset pysyvästi. Lääkintämies on ryhmän tärkein rooli taistelukestävyyden kannalta. Lääkintämiehellä on oltava reppu/vyölaukku/vast. jossa hän säilyttää sidetarpeita.
4.2.3 Rynnäkkömurtaja (2 per ryhmä / max 6 per joukkue)
Murtaja voi murtaa ovia tai esteitä, joko mekaanisesti tai “räjähteillä”. Murtaja on ryhmänsä kärkitaistelija joka vastaa lukittujen ovien ja esteiden avaamisesta. Vain murtaja voi käyttää murtovälineitä tai murtopanosta.
4.2.4 Konekiväärimies (1 per ryhmä / max 3 per joukkue)
Vain konekiväärimies-rooli voi kantaa konekivääriä. Konekiväärimies on ryhmänsä tulivoimaisin taistelija. Konekivääriampujalla tulee olla reppu/vyölaukku/vast. kuvaamaan ylimääräisiä ammusvöitä. Konekiväärin tulee olla realistinen M249, RPK, PKM jne. Rumpulippaallinen rynnäkkökivääri ei kelpaa.
4.2.5 Tarkka-ampuja (1 per ryhmä / max 3 per joukkue)
Vain TAMP-rooli voi kantaa tarkkuuskivääriä (pulttilukko tai DMR). Tarkka-ampuja on ryhmänsä pitkän matkan tehokas tulituki tai röllipukuinen vaanija. Vain tarkka-ampuja voi pitää hihanauhaa nilkoissa. Tarkkuuskiväärin/tukiaseen tulee olla realistinen, pitkähkö ja kiikaritähtäimellä/vast. varustettu.
4.2.6 Kiväärimies (ei rajoitetta)
Ampuja ilman erikoistoimintoja. Kiväärimies voi tukea muita rooleja esim. kantamalla ammuksia tai tarvikkeita. Rooli tarvitsee aina repun/vyölaukun/vast. kantaakseen tarvikkeita muille rooleille.
4.2.7 Dronelentäjä
Voit tuoda oman dronesi. Mikä tahansa rooli voi toimia dronepilottina ohessa. Dronejen käyttö ohjeistetaan eri tehtäviin erikseen.
5. Ase- ja viritysrajoitukset
5.1 Viritysrajat
Pistoolit 1,7J ei turvarajaa
Sarjatuliaseet 1,7J ei turvarajaa
KK:t 2J 10m turvaraja
DMR 2,5J 20m turvaraja
Pulttilukot 3J 30m turvaraja
5.2 Ammusrajoitukset
Rynnäkkökivääriampuja (JJ, RJOHT, LÄÄKM, MURT, KIVM) max 400 kuulaa kannossa, siten että max 50 kuulaa per lipas.
KKM max 1200 kuulaa kannossa, siten että max 600 kuulaa per laatikko/rumpu.
TAMP max 200 kuulaa kannossa, siten että max 30 kuulaa per lipas.
5.3 Tulinopeudet
Rynnäkkökivääri saa ampua vain kertatulta tai lyhyitä sarjoja (3-10lks).
Tarkka-ampujan DMR:ää on oltava vain itselataavaa kertatulta ampuva.
Tarkka-ampujan pulttilukkokiväärin on oltava realistisesti viritettävä.
Tarkka-ampujien tulee käyttää hillittyä kertatulta käyttäessään “isomman kaliiperin” asetta.
5.4 Ammuttavat kranaatit
Pelaajat saavat käyttää airsoft käyttöön hyväksyttyjä ammuttavia/40mm kuulakranaatteja. Paladin-tyyppisillä kranaateilla EI saa ampua pelaajia kohti. Ammuttavat kranaatit haavoittavat pelaajan raajaan.
5.5 Heitteet
5.5.1 Heiterajat
Pelaaja saa kantaa max 3 heitettä kerrallaan. esim 1 savu ja 2 kranaattia.
Murtaja saa kantaa lisäksi max 3. murtopanosta kerrallaan.
5.5.2 Kranaatit
Pelissä saa käyttää vain airsoft käyttöön hyväksyttyjä kuula- tai paukkukranaatteja. Omat viritykset tulee hyväksyttää GM:llä ennen käyttöä. Kranaatissa tulee olla sokka tai muu sytytysmekanismi. Kranaatin tulee olla ns oikean heitteen kokoinen. Dekokranaateilla ei ole vaikutusta mutta voi käyttää hämäykseksi tai proppina. Kranaatti haavoittaa pelaajan raajaan samassa huoneessa/tilassa, kuulan osuessa tai 5m säteellä. Pelaajan tulee itse arvioida etäisyys ja maaston tuoma suoja.
5.5.3 Savut
Pelaajat saavat käyttää omia airsoft/vast. käyttöön hyväksyttyjä savuja. KELTAINEN savu on varattu pelinjohdolle. Savujen käyttöä metsäpalovaroituksen aikana tarkastellaan erikseen.
5.6 Ansat ja miinat
Pelaajat voivat tehdä heitteistä ansoja tai käyttää vain airsoft käyttöön tarkoitettuja miinoja. Ansoja tehdessä on varmistuttava että heite ei voi missään tilanteessa aiheuttaa vaaraa. Tehdyt ansat on hyväksytettävä GM:llä ennen virittämistä.
6. Osumat
Kaikki osumat lasketaan poislukien kimmokkeet (kuulakranaatista tuleva kimmoke on edelleen osuma). Osuma aloittaa ”bleed-out” ajan jonka aikana pelaaja on lääkittävä tai hän eliminoituu pelistä. Aseosuma ”tuhoaa” aseen ja se voidaan palauttaa respaamalla takaisin. Ensimmäisen osuman saanut ja parannettu pelaaja eliminoituu pelistä saadessaan toisen haavoittavan osuman. Haavoittuneita pelaajia voi liikuttaa osapuoleen katsomatta. Haavoittuneita pelaajia ei saa “teloittaa” puukottamalla, ampumalla tai muilla toimilla.
6.1 Lääkintä
Vain lääkintämies voi parantaa haavoittuneen pelaajan. Kuka tahansa pelaaja voi raahata haavoittuneen parempaan suojaan, mutta vain lääkintämies voi pysäyttää bleed-out ajan ja tuoda pelaajan takaisin peliin.
6.1.1 Lääkintämiehen toimet
Lääkintamiehellä tulee olla reppu/iso vyölaukku/vastaava kuvaamaan EA-sarjaa. Vain lääkintämies voi käyttää painesiteitä ja/tai chest sealeja bleed-outin pysäyttämiseksi. Ensisijaisesti painesiteitä käytetään raaja-osumiin ja pääosumiin, chest sealeja/vast. rintaosumiin, mutta molempia välineitä voi käyttää kaikkiin haavoihin. Lääkintämiehen tulee riisua pelaajalta (tarvittaessa) suojavarusteet pois päältä päästäkseen ”iholle”. Siteen tulee olla vähintään takin/vaatekerroksen päällä, esim. osumaa rintaan ei voi paikata asettamalla chest seal suojaliiviin tai pääosumaa asettamalla side kypärään (pl kaasunaamarit tai muut tapaukset missä kypärän irroittaminen voi aiheuttaa suojalasien tippumisen riskin). Ensihoidon tulee kestää vähintään 2min kuitenkin siten, että side on asianmukaisesti paikallaan.
6.2 Haavoittuminen
6.2.1 Raajaosumat
Raajaosuman saadessaan pelaaja haavoittuu ja aloittaa 4 minuutin bleed-out ajan. Pelaaja voi käyttää omaa kiristyssidettään raajaan, jolloin 4 minuutin bleed-out aika keskeytyy ja pelaaja aloittaa uuden, 15 minuutin bleed-out ajan. Tämän aikana pelaajaa voi raahata tai kantaa, pelaaja voi itse rajoitetusti raahautua lähimpään suojaan, tai lääkintämies voi tehdä toimenpiteitä pelaajalle. Pelaaja ei saa bleed-outin aikana käyttää aseita tai muita välineitä.
6.2.2 Torso/pääosumat
Pää- tai torso-osuma haavoittaa pelaajan ja aloittaa 4 minuutin bleed-out ajan. Saadessaan osuman torsoon tai päähän, pelaaja ei voi itse käyttää sidetarpeita tai raahautua, vaan esittää olevan joko eloton tai tuskissaan. Vain lääkintämies voi parantaa torso-osuman. Käytettäessä suojavarusteita kuten suojaliivi tai kypärä, suojavarusteen suojaamaan ruuminosaan saadessaan osuman, pelaaja haavoittuu ja aloittaa 15 minuutin bleed-out ajan. Tämän aikana pelaajaa voi raahata tai kantaa, pelaaja voi itse rajoitetusti raahautua lähimpään suojaan, tai lääkintämies voi tehdä toimenpiteitä pelaajalle. Pelaaja ei saa bleed-outin aikana käyttää aseita tai muita välineitä.
6.3 Varusteet ja välineet
Pelaajien on käytettävä oikeita tai oikean kaltaisia kiristyssiteitä, painesiteitä ja chest sealeja. Kiristyssidettä riittää kuvaamaan löysälle asetettu remmi, vyö tai vastaava jolla verenkierto saataisiin loppumaan.
Painesidettä riittää kuvaamaan leveähkö sideharso. Valkoinen lakana/tai liina umpisolmussa ei riitä. Chest sealia riittää kuvaamaan muovikalvo tai kelmu teipattuna osumakohtaan.
Suojavarusteiksi lasketaan ballistiset tai ballistisia suojia kuvaavat varusteet. Esim muovikypärä riittää kuvaamaan kevlar-kypärää.
Aidon painoiset (1-3kg) painolevyt/treenilevyt riittävät kuvaamaan luotisuojalevyjä. SAPI- muotoinen pahvi EI riitä kuvaamaan luotisuojalevyä.
Suodattimella varustettu hengityssuojain suojaa pelaajaa kyynelkaasua kuvaavilta savuilta ja niiden vaikutuksilta.
7. Murtaminen
Pelissä ovia ja mahdollisesti ikkunoita voidaan sulkea ja lukita. Ovien tai ikkunoiden murtamista voidaan kuvata joko murtopanoksella tai mekaanisilla välineillä. OVIA TAI IKKUNOITA EI SAA OIKEASTI SÄRKEÄ ILMAN ERILLISTÄ GM LUPAA. Ovien lukitseminen kuvataan erikseen mainitulla tavalla esim. ketjulla, mikä voidaan joko 1. leikata pulttipihdeillä 2. kuvata murtopanoksella murretuksi tai 3. kuvata murtovälineillä murretuksi. Murtovälineitä saa käyttää vain MURTAJA- roolin pelaaja.
7.1 Murtopanokset
Pelissä saa käyttää vain GM:n hyväksymää, murtopanosta kuvaamaa airsoft käyttöön soveltuvaa räjähdettä/paukkua. Pelinjohto toimittaa riittävän määrän murtopanoksia pelaajille. Murtopanos tulee olemaan muoviräjähdettä kuvaava muoviliuska, jossa liimapinta kiinnittämistä varten ja pieni sytytettävä tai raapaistava paukku (esim. Enola Gaye Thunderflash).
7.1.1 Vaikutus
Murtopanoksella kuvataan ovi murretuksi. Murtopanosta asetettaessa tulee varmistua ettei se aiheuta vaaraa muille pelaajille. Murtopanoksen räjähdettyä, tulee murtajan välittömästi huutaa ”MURTO MURTO MURTO” jolloin erotetaan panoksen vaikutus kranaatista. Murtopanos haavoittaa raajaan 2m säteellä olevat pelaajat (pl kilven, ym sirpalesuojan takana olevat). Murtopanoksen 2m vaikutus ulottuu myös oven sisäpuolella oleviin pelaajiin.
7.2 Mekaaninen murtaminen
Mekaanista murtamista voidaan tehdä pulttipihdeillä tai muilla pelaajien tuomilla murtovälineillä. Sorkkarautojen ynnämuiden käyttö katsotaan tapauskohtaisesti GM:n kanssa. Lukittua ovea kuvaavat ketjut tms. voidaan katkaista.
8. Ammustäydennykset
Pelaajat voivat kantaa ylimääräisiä tuliannoksia kykynsä ja kapasiteettinsa mukaan. Tuliannokset täydennetään tapauskohtaisesti erillisistä ammustäydennyksistä, jotka kuvataan oikean painoisilla patruunalaatikoilla. Varsinaiset kuulat ovat pelaajalla itsellä kannossa.
9. Dronet
Pelaajat saavat tuoda omia droneja, kuitenkin siten, että lennättäminen tapahtuu tapauskohtaisesti GM:n käskemällä tavalla. Pelaajien täytyy itse varmistua lennättämisen turvallisuudesta ja luvanvaraisuudesta. Droneja ei saa ampua tai vahingoittaa millään lailla.
10. Viestivälineet
Pelaajien tulee noudattaa GM:n antamia taajuuksia. Osa pelinjohdollisesta liikenteestä tai tilanteen kuvauksesta annetaan suoraan pelaajien käyttämälle kanavalle.
Pelissä tullaan käyttämään PMR446-kanavia. Vastapuolen kanavien kuuntelu on kiellettyä.
Muiden taajuuksien käyttö voidaan pelaajien kalustosta riippuen tarkastella erikseen.
11. Ajoneuvot
Pelissä käytetään vain pelinjohdon varaamia ajoneuvoja. Ajoneuvot tulee mieltää panssariautoiksi, joiden tuhoaminen vaatii käsiasetta suurempaa tulivoimaa. Ajoneuvojen käyttö on pelissä hyvin rajattua. Pelaajat voivat tuoda esim. omia Paladineja ajoneuvoja vastaan, mutta näiden käyttötarve on hyvin pieni.
Ajoneuvojen lähellä tulee noudattaa yleistä turvallisuutta ja ymmärtää ettei kuljettaja näe välttämättä pelaajaa. Älä lähesty käynnissä olevaa ajoneuvoa ennen kuin olet täysin varma että kuljettaja näkee sinut.
12. Muut vempeleet
12.1 Laserit
Pelaaja saa käyttää maksimiteholtaan 3R-luokan laadukkaita lasertähtäimiä tai merkinantolaitteita.
This event has already ended.
User details | Osapuoli | Country | Team |
---|